Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden van Handelsonderneming Heko
inhoudsopgave:
Artikel 1 – Definities
Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer
Artikel 3 – Toepasselijkheid
Artikel 4 – Het aanbod
Artikel 5 – De overeenkomst
Artikel 6 – Herroepingsrecht
Artikel 7 – Kosten in geval van herroeping
Artikel 8 – Uitsluiting herroepingsrecht
Artikel 9 – De prijs
Artikel 10 – Conformiteit en garantie
Artikel 11 – Levering en uitvoering
Artikel 12 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Artikel 13 – Betaling
Artikel 14 – Klachtenregeling
Artikel 15 – Geschillen
Artikel 1 – Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

  1. Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;
  2. Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf en een
    overeenkomst op afstand aangaat met de ondernemer;
  3. Dag: kalenderdag;
  4. Duurtransactie: een overeenkomst op afstand met betrekking tot een reeks van producten en/of
    diensten, waarvan de leverings- en/of afnameverplichting in de tijd is gespreid;
  5. Duurzame gegevensdrager: elk middel dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie
    die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging en
    ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt.
  6. Herroepingsrecht: de mogelijkheid voor de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de
    overeenkomst op afstand;
  7. Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die producten en/of diensten op afstand aan
    consumenten aanbiedt;
  8. Overeenkomst op afstand: een overeenkomst waarbij in het kader van een door de ondernemer
    georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten en/of diensten, tot en met het sluiten
    van de overeenkomst uitsluitend gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor
    communicatie op afstand;
  9. Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een
    overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte zijn
    samengekomen.
    Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer
    Handelsondeneming Heko
    Adres : rogat 48
    7949 AB Rogat
    Telefoonnummer: 06-22433263
    E-mailadres: info@hekorogat.nl
    KvK-nummer: 52332535
    Btw-identificatienummer: NL001534367B78
    Indien de activiteit van de ondernemer is onderworpen aan een relevant vergunningstelsel: de
    gegevens over de toezichthoudende autoriteit:
    Indien de ondernemer een gereglementeerd beroep uitoefent:
  • de beroepsvereniging of -organisatie waarbij hij is aangesloten;
  • de beroepstitel, de plaats in de EU of de Europese Economische Ruimte waar deze is toegekend;
  • een verwijzing naar de beroepsregels die in Nederland van toepassing zijn en aanwijzingen waar en
    hoe deze beroepsregels toegankelijk zijn.
    Artikel 3 – Toepasselijkheid
  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot
    stand gekomen overeenkomst op afstand tussen ondernemer en consument.
  2. Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene
    voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal
    voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven dat de algemene
    voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en zij op verzoek van de consument zo spoedig
    mogelijk kosteloos worden toegezonden.
  3. Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid
    en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden
    langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat
    deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame
    gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand
    wordt gesloten, worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg
    kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op
    andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
  4. Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of
    dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing
    en kan de consument zich in geval van tegenstrijdige algemene voorwaarden steeds beroepen op de
    toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.
    Artikel 4 – Het aanbod
  5. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit
    nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
  6. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten en/of
    diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door
    de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen zijn deze een
    waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten en/of diensten. Kennelijke vergissingen
    of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
  7. Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en
    verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden. Dit betreft in het bijzonder:
    o de prijs inclusief belastingen;
    o de eventuele kosten van aflevering;
    o de wijze waarop de overeenkomst tot stand zal komen en welke handelingen daarvoor nodig zijn;
    o het al dan niet van toepassing zijn van het herroepingsrecht;
    o de wijze van betaling, aflevering en uitvoering van de overeenkomst;
    o de termijn voor aanvaarding van het aanbod, dan wel de termijn waarbinnen de ondernemer de prijs
    garandeert;
    o de hoogte van het tarief voor communicatie op afstand indien de kosten van het gebruik van de
    techniek voor communicatie op afstand worden berekend op een andere grondslag dan het reguliere
    basistarief voor het gebruikte communicatiemiddel;
    o of de overeenkomst na de totstandkoming wordt gearchiveerd, en zo ja op welke wijze deze voor de
    consument te raadplegen is;
    o de manier waarop de consument, voor het sluiten van de overeenkomst, de door hem in het kader
    van de overeenkomst verstrekte gegevens kan controleren en indien gewenst herstellen;
    o de eventuele andere talen waarin, naast het Nederlands, de overeenkomst kan worden gesloten;
    o de gedragscodes waaraan de ondernemer zich heeft onderworpen en de wijze waarop de
    consument deze gedragscodes langs elektronische weg kan raadplegen; en
    o de minimale duur van de overeenkomst op afstand in geval van een duurtransactie.
    Artikel 5 – De overeenkomst
  8. De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van
    aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde
    voorwaarden.
  9. Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer
    onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de
    ontvangst van deze aanvaarding niet door de ondernemer is bevestigd, kan de consument de
    overeenkomst ontbinden.
  10. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en
    organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij
    voor een veilige web omgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer
    daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
  11. De ondernemer kan zich – binnen wettelijke kaders – op de hoogte stellen of de consument aan zijn
    betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn voor
    een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit
    onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd
    een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
  12. De ondernemer zal bij het product of dienst aan de consument de volgende informatie, schriftelijk of
    op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen
    op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
    a. het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht
    kan;
    b. de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik
    kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
    c. de informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
    d. de in artikel 4 lid 3 van deze voorwaarden opgenomen gegevens, tenzij de ondernemer deze
    gegevens al aan de consument heeft verstrekt vóór de uitvoering van de overeenkomst;
    e. de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van
    meer dan één jaar of van onbepaalde duur is.
  13. In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste
    levering.
    Artikel 6 – Herroepingsrecht
    Bij levering van producten:
  14. Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder
    opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen. Deze bedenktermijn gaat in op de dag na
    ontvangst van het product door de consument of een vooraf door de consument aangewezen en aan
    de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger.
  15. Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij
    zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen
    beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt,
    zal hij het product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk – in de originele
    staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte
    redelijke en duidelijke instructies.
    Bij levering van diensten:
  16. Bij levering van diensten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van
    redenen te ontbinden gedurende ten minste veertien dagen, ingaande op de dag van het aangaan van
    de overeenkomst.
  17. Om gebruik te maken van zijn herroepingsrecht, zal de consument zich richten naar de door de
    ondernemer bij het aanbod en/of uiterlijk bij de levering ter zake verstrekte redelijke en duidelijke
    instructies.
    Artikel 7 – Kosten in geval van herroeping
  18. Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de kosten van
    terugzending voor zijn rekening.
  19. Indien de consument een bedrag betaald heeft, zal de ondernemer dit bedrag zo spoedig mogelijk,
    doch uiterlijk binnen 30 dagen na de terugzending of herroeping, terugbetalen.
    Artikel 8 – Uitsluiting herroepingsrecht
  20. De ondernemer kan het herroepingsrecht van de consument uitsluiten voor zover voorzien in lid 2
    en 3. De uitsluiting van het herroepingsrecht geldt slechts indien de ondernemer dit duidelijk in het
    aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld.
  21. Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor producten:
    a. die door de ondernemer tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de consument;
    b. die duidelijk persoonlijk van aard zijn;
    c. die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
    d. die snel kunnen bederven of verouderen;
    e. waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer
    geen invloed heeft;
    f. voor losse kranten en tijdschriften;
    g. voor audio- en video-opnamen en computersoftware waarvan de consument de verzegeling heeft
    verbroken.
  22. Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor diensten:
    a. betreffende logies, vervoer, restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding te verrichten op een bepaalde
    datum of tijdens een bepaalde periode;
    b. waarvan de levering met uitdrukkelijke instemming van de consument is begonnen voordat de
    bedenktijd is verstreken;
    c. betreffende weddenschappen en loterijen.
    Artikel 9 – De prijs
  23. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden
    producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in
    btw-tarieven.
  24. In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen
    gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op
    heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat
    eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
  25. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen
    toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
  26. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen
    toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:
    a. deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
    b. de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop
    de prijsverhoging ingaat.
  27. De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw. Prijzen zijn onder
    voorbehoud.
    Artikel 10 – Conformiteit en Garantie
  28. De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de
    in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en
    de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of
    overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de ondernemer er tevens voor in dat het
    product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
  29. Een door de ondernemer, fabrikant of importeur verstrekte garantie doet niets af aan de wettelijke
    rechten en vorderingen die de consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer
    kan doen gelden.
    Artikel 11 – Levering en uitvoering
  30. De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen
    en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening
    van diensten.
  31. Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan het bedrijf kenbaar heeft gemaakt.
  32. Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal
    het bedrijf geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren
    tenzij een langere leveringstermijn is afgesproken. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien
    een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument
    hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat
    geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op eventuele
    schadevergoeding.
  33. In geval van ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het bedrag dat de consument
    betaald heeft zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na ontbinding, terugbetalen.
  34. Indien levering van een besteld product onmogelijk blijkt te zijn, zal de ondernemer zich inspannen
    om een vervangend artikel beschikbaar te stellen. Uiterlijk bij de bezorging zal op duidelijke en
    begrijpelijke wijze worden gemeld dat een vervangend artikel wordt geleverd. Bij vervangende
    artikelen kan het herroepingsrecht niet worden uitgesloten. De kosten van een eventuele
    retourzending zijn voor rekening van de ondernemer.
  35. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het
    moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekend
    gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
    Artikel 12 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
    Opzegging
  36. De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het
    geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde
    opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn
    van ten hoogste één maand.
  37. De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het
    geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde tegen
    het einde van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen
    opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
  38. De consument kan de in de vorige leden genoemde overeenkomsten:
    o te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op een bepaald tijdstip of in een
    bepaalde periode;
    o tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn aangegaan;
    o altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelf heeft bedongen.
    Verlenging
  39. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van
    producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of
    vernieuwd voor een bepaalde duur.
  40. In afwijking van het vorige lid mag een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die
    strekt tot het geregeld afleveren van dag- nieuws- en weekbladen en tijdschriften stilzwijgend worden
    verlengd voor een bepaalde duur van maximaal drie maanden, als de consument deze verlengde
    overeenkomst tegen het einde van de verlenging kan opzeggen met een opzegtermijn van ten
    hoogste één maand.
  41. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van
    producten of diensten, mag alleen stilzwijgend voor onbepaalde duur worden verlengd als de
    consument te allen tijde mag opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand en een
    opzegtermijn van ten hoogste drie maanden in geval de overeenkomst strekt tot het geregeld, maar
    minder dan eenmaal per maand, afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften.
  42. Een overeenkomst met beperkte duur tot het geregeld ter kennismaking afleveren van dag-,
    nieuws- en weekbladen en tijdschriften (proef- of kennismakingsabonnement) wordt niet stilzwijgend
    voortgezet en eindigt automatisch na afloop van de proef- of kennismakingsperiode.
    Duur
  43. Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de consument na een jaar de
    overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn van ten hoogste een maand opzeggen, tenzij de
    redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur
    verzetten.
    Artikel 13 – Betaling
  44. Voor zover niet anders is overeengekomen, dienen de door de consument verschuldigde bedragen
    te worden voldaan binnen 14 dagen na het ingaan van de bedenktermijn als bedoeld in artikel 6 lid 1.
    In geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst, vangt deze termijn aan nadat de
    consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.
  45. Bij de verkoop van producten aan consumenten mag in algemene voorwaarden nimmer een
    vooruitbetaling van meer dan 50% worden bedongen. Wanneer vooruitbetaling is bedongen, kan de
    consument geen enkel recht doen gelden aangaande de uitvoering van de desbetreffende bestelling
    of dienst(en), alvorens de bedongen vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.
  46. De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld
    aan de ondernemer te melden.
  47. In geval van wanbetaling van de consument heeft de ondernemer behoudens wettelijke
    beperkingen, het recht om de vooraf aan de consument kenbaar gemaakte redelijke kosten in
    rekening te brengen.
    Artikel 14 – Klachtenregeling
  48. De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de
    klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
  49. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame tijd, volledig en duidelijk
    omschreven worden ingediend bij de ondernemer, nadat de consument de gebreken heeft
    geconstateerd.
  50. Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf
    de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt,
    wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst
    en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
  51. Indien de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is
    voor de geschillenregeling.
    Artikel 15 – Geschillen
  52. Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden
    betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.